Wat houdt de training in?
In deze leidinggevendentraining staat bewustwording centraal, omdat dit de eerste stap is. We onderzoeken wat geldzorgen precies inhouden en of dit relevant is binnen onze organisatie. We bekijken hoe financiële stress het gedrag van medewerkers kan beïnvloeden en welke impact dit heeft op het werk en de organisatie. Daarnaast bespreken we de rol van leidinggevenden in dit kader, inclusief wat wel en niet van hen verwacht wordt.
We behandelen hoe je financiële stress bij medewerkers kunt herkennen en hoe je dit bespreekbaar kunt maken. Vervolgens kijken we naar de stappen die je kunt ondernemen, wat toegestaan is, en hoe je kunt doorverwijzen naar passende hulpbronnen. Tijdens de training bevorderen we interactie met veel oefeningen. In het tweede deel van de training werkt de trainer samen met een ervaringsdeskundige, die waardevolle inzichten en persoonlijke ervaringen deelt om de leidinggevenden te verrijken.
"De 'Bewust Geldzorgen De Baas' training heeft ons team waardevol inzicht gegeven in hoe geldzorgen het welzijn van werknemers beïnvloeden, met concrete voorbeelden en een diepgaand begrip van wat er in iemands hoofd omgaat. Het tweede deel van de training, waar we in gesprek gingen met een ervaringsdeskundige, was echt een eye-opener. Hierdoor konden we praktisch advies inwinnen en de complexiteit van geldzorgen echt voelen. De betrokkenheid van de ervaringsdeskundige maakte het onderwerp zeer concreet en tastbaar. Over het algemeen hebben we de training als bijzonder waardevol ervaren, met bruikbare informatie en handige tips om onze medewerkers op een effectieve manier te ondersteunen."
Joyce Tjoelker | HR Manager
Van der Valk Amsterdam Amstel
Hoe gaat het in zijn werk?
Vooraf
Voorafgaand aan de training, plannen we een intakegesprek waarin we samen met u de aanleiding en uw doelstellingen voor de training bespreken. (Indien u de Werknemersscan Geldzorgen De Baas al heeft ingezet, zullen we de resultaten hiervan meenemen in ons gesprek). Tijdens de intake stemmen we af over de doelgroep, de locatie voor de training, en stellen we de planning op voor de twee trainingssessies. Na dit gesprek ontvangt u een e-mail waarmee u uw leidinggevenden kunt uitnodigen om deel te nemen.
Tijdens
In het eerste deel van de training (2,5 uur) verkennen we het thema 'geldzorgen'. We bespreken de impact ervan op medewerkers en de organisatie, hoe werkgevers kunnen bijdragen, en hoe je geldzorgen kunt herkennen en bespreken. Na ongeveer twee weken volgt het tweede deel (2,5 uur) waarin we dieper ingaan op hulpverlening en ondersteuning, met betrokkenheid van een ervaringsdeskundige.
Na
Na de training zijn uw leidinggevenden bewuster van geldzorgen en hun impact op medewerkers en de organisatie. Ze kunnen geldzorgen herkennen, effectief gesprekken voeren met medewerkers, en verwijzen naar passende hulpbronnen. Ze begrijpen hoe ze kunnen bijdragen aan een ondersteunend werkklimaat om geldzorgen te voorkomen en verminderen.
Onze trainers
Desiree Kuipers
Arlette Julsing
Arlette’s wortels liggen in het Oost-Groningse. Nuchterheid stroomt door haar aderen. Net zoals haar werk binnen het sociale domein.
''We hebben de training ‘ Geldzorgen de baas’ gevolgd. De training opende onze ogen ten aanzien van de omvang van het probleem is, het ontstaan van schulden en het belang van tijdig ingrijpen. Na afloop voelden we ons bekwaam om goed door te kunnen verwijzen. Het verhaal van een ervaringsdeskundige maakte onderdeel uit van de training. Dit werd heel goed ontvangen, collega’s hebben het er nog steeds over.''
Anne Kranenburg | Communicatieadviseur
RMU
"Het speelt hier niet, want er is niemand die zich meldt."
Natuurlijk wil je er als werkgever zijn voor je medewerkers, ook als het gaat om geldzorgen. Maar wat is dan je rol? Je bent geen hulpverlener, maar wat wel? En wat vraagt dat van jou als werkgever? Tijdens de training Bewust Geldzorgen De Baas ervaar je wat geldzorgen betekenen en wat financiële stress met je mensen doet. Je wordt je bewust van de impact die dat heeft op gedrag, ook op het werk. Dit biedt je de basis om te ontdekken wat je medewerkers nodig hebben en wat een zinvolle bijdrage is vanuit je organisatie. Want de deur wijd openzetten heeft doorgaans niet het gewenste effect.
Onze ervaringsdeskundige trainers
Jessica van Hinthem
Op 18 augustus en 6 oktober kun je Jessica boeken als expert.
Harm van der Werf
Op 21 juli, 18 augustus, 15 september, 13 oktober, 24 november en 15 december kun je Harm boeken als expert.