Hoe tools en netwerken elkaar kunnen versterken

11 juni 2018 - Algemeen

Hulpmiddelen genoeg. Anno 2018 zijn er tal van tools die mensen met geldstress leren hoe ze verstandiger met hun geld kunnen omgaan. Maar hoe bereik je als lokaal netwerk de mensen die daar veel profijt van kunnen hebben? Wat kunnen de tien startende Moedige Dialoognetwerken daarbij leren van de vijftien al bestaande? En wat doe je voor mensen met complexere schulden? Onder andere daarover ging het tijdens de drukbezochte Moedige Dialoog Vakbeurs op 29 mei. Van gedeelde intentie naar effectieve interventie.

De Vakbeurs vond plaats in het Bouw & Infrapark in Harderwijk. ‘De aangewezen plek,’ zei dagvoorzitter Henk Kinds namens het landelijke kernteam van Moedige Dialoog. ‘Onze aanpak van armoede is immers een kwestie van netwerken aanleggen en daarop voortbouwen. Volgens ons is dat de beste manier om schulden te voorkomen en te verhelpen.’ Mede dankzij projecten als Moedige Mensen is geldstress als hardnekkig maatschappelijk probleem onderhand voldoende in beeld gebracht. Henk Kinds: ‘Maar het punt is dat slechts 15% van de mensen met geldzorgen wordt bereikt door de hulpverlening.’ De hamvraag is dus hoe je de resterende 85% toch van dienst kun zijn, uitgaande van de publiek-private Moedige Dialoogaanpak. Tijdens het ochtendprogramma gingen de netwerkpartners daarom in gesprek met vier aanbieders van bewezen effectieve aanpakken. ’s Middags werden drie nieuwe veelbelovende tools gepresenteerd. Lees het volledige verslag hier. 

Hoe tools en netwerken elkaar kunnen versterken